FAQ
Här har vi sammanställt ett antal vanliga frågor om Hacksta Köttdisk.
Varför säljer ni importerat kött?
Att välja kött från landet du bor i är ett naturligt val. Ett problem i Sverige är att det svenska köttet inte räcker till för att möta konsumenternas behov eftersom Sverige inte är självförsörjande på kött. I dag importeras ungefär 30 procent av grisköttet och nästan hälften av allt nötkött som konsumeras i Sverige. Därför behövs import. Det är mycket viktigt för oss att ställa rätt krav på det importerade köttet så att det håller en hög kvalitet och har en hög livsmedelssäkerhet.
Säljer ni bara utländskt kött?
Hos oss hittar du speciellt utvalt kött. Vi söker bland uppfödare över hela världen för att kunna erbjuda goda råvaror som passar alla plånböcker. Ibland är det importerat, ibland kan det vara svenskt.
Danskt griskött, är det inte en hög antibiotikaanvändning i Danmark?
Den är högre än i Sverige men i ett internationellt perspektiv ligger förbrukningen på en mycket låg nivå. Det danska köttet uppfyller dagligvaruhandelns krav och det som exporteras till Sverige uppfyller de svenska salmonellakraven. Tillsammans med Sverige är Danmark också ledande vad gäller utfasning av kritiskt viktig antibiotika.
Är Hacksta Köttdisks färska sortiment halal?
Nej, däremot är produkterna i Hacksta Fågel halalslaktade och produkterna i Hacksta Halal är certifierade av HQC. Allt enligt EU-lagstifning.
Hur är ni kvalitetscertifierade?
Vi är FSSC 22000 certifierade, vilket är en kombination av ISO 22000 och ISO/TS 22002-1, och är en av de godkända standarderna inom GFSI (Global Food Safety Initiative).
Var på etiketten finns spårbarhet?
På alla våra förpackningar finns anläggningsnummer som talar om var något är producerat och ett batch-/referensnummer som avser råvaran.
Hur långt kan ni spåra bakåt i kedjan?
Vi kan hos oss spåra tillbaka till våra leverantörer, som i sin tur ska kunna spåra tillbaka ner på gårdsnivå och till vilka djur som ingår i aktuell batch.
Följer ni svensk livsmedelslagstiftning / djuromsorg?
Vi utgår från svensk djurskyddslagstiftning när vi sammanfattar våra krav. Det gör vi för att vår svenska djurskyddslagstiftning ger oss en bra utgångspunkt för vad vi vill uppnå när det gäller djuromsorg. Allt kött i vårt sortiment har godkänts efter en revision av djuromsorgen för respektive leverantör.
I övrigt så följer vi de lagar och regler som gäller för produktion av livsmedel av animaliskt ursprung och inspekteras och revideras regelbundet av livsmedelsverket (SLV). Alla leverantörer ska revideras med avseende på djurvälfärd innan de godkänns som leverantörer till oss.
Vad är det för skillnad mellan bäst före-datum och sista förbrukningsdag?
"Bäst före-datum” är en rekommendation som innebär att produkten har kvar sina egenskaper till det angivna datumet om det förvaras på ett lämpligt sätt. Livsmedlet håller ofta längre än detta datum och gäller oöppnade förpackningar.
”Sista förbrukningsdag” märker man känsliga livsmedel med, t.ex. köttfärs, som innebär en direkt hälsorisk om man konsumerar det efter det angivna datumet. Även detta datum gäller oöppnad förpackning och livsmedel som har passerat sista förbrukningsdag ska inte konsumeras.
Vad innebär det att produkten är mörmarinerad?
Det innebär att produkten injicerats med lake som till största delen består av vatten och salt. Detta gör att köttet blir ännu ”mörare”, mer saftigt och mer förlåtande vid tillagning/grillning dvs att även om du tillagar köttet lite för länge så kommer det ändå att vara mört, saftigt och gott. Det bidrar också till att köttet får en längre hållbarhet.
Hittar jag era produkter enbart på ICA?
Ja Hacksta Köttdisk säljs exklusivt på ICA.
Var tillverkas produkterna?
Många av våra produkter produceras i Hacksta, i utkanten av Västerås. Hacksta Köttdisk är en del av Hilton Foods Sverige AB. Några tillverkas på Irland/Nordirland för Hacksta Köttdisk. Du kan alltid läsa på förpackningen var produkten producerats.
Kan man tipsa om produkter som man efterfrågar?
Ja det går alldeles utmärkt, kontakta oss på info@hackstakottdisk.se
Om jag har fler frågor, hur kommer jag i kontakt med er?
Du är välkommen att kontakta vår kundtjänst på tel.0771-29 00 20 vardagar kl 9-16. Om vi inte har möjlighet att ta ditt samtal så kan du lämna dina kontaktuppgifter till receptionisten så tar vi kontakt med dig. Eller så kan du använda vårt kontaktformulär här på hemsidan eller mejla till info@hackstakottdisk.se. Vi återkommer så snart vi kan.
När kommer det fler nyheter och produkter?
Sortimentet utökas allt efterhand beroende på utbud och efterfrågan hos ICA-handlarna.
Säljer ni tillfälliga artiklar och säsongsartiklar?
Ja det gör vi när vi har tillfälliga råvaror samt t.ex vid speciella högtider och under BBQ säsongen.
Jag är ICA handlare och vill komma i kontakt med er. Hur gör jag?
Det går bra att kontakta oss på vår kundtjänst: 0771-29 00 20 eller skicka ett mail till info@hackstakottdisk.se